fredag 26. februar 2016

Lokalavis, mammutsalg og regnskogen

For et par uker sida sa vi opp abonnementet på lokalavisa vår. Ikke fordi den ikke var verdt å lese, men rett og slett fordi vi aldri fikk tid til å lese den. Eller, det er vel mer riktig å si at vi aldri prioriterte å lese den. Det ble med forsida og et par artikler og så gikk den i papirkurven. Enkelte dager glemte vi helt å ta den inn fra postkassa også.

Det satt langt inne å si opp abonnementet. Jeg liker lokalaviser, det fant jeg ut da jeg flytta ut hit til provinsen, ut av hovedstaden hvor Aftenposten liksom er lokalavis. En skikkelig lokalavis har "dagens bursdagsbarn", nyheter som ikke er nyheter og sportssaker hvor du kan lese hele artikkelen uten at det står hvilken idrettsgren det dreier seg om, sånt skal man jo vite når man er lokalavisleser.

Men altså, nå er lokalavisa sagt opp. Det er vårt bidrag i å redde regnskogen.

Allerede første morgen uten avis, meldte behovet for å ha noe å lese seg. Det var jo pussig, jeg som aldri hadde hatt tid til å spise frokost og lese avis, men som ofte fløy avgårde til bussen med en skalk i hånda.

Heldigvis hadde jeg vært på mammutsalg. Og hva hadde jeg kjøpt? Jo, en bok om lokalavisnyheter! 


Golden har ikke en kjempebusesprut assa, det er taklampa som gir gjenskinn. :-) 


Golden og Antonsen har samla artige saker fra lokalaviser rundt om i landet. Hver sak introduseres med deres eget snertne forord.





Jeg humrer og ler så grovbrød og melk spruter.

Hva sier du for eksempel til han fra Fredrikstad som skrev en hel sak om at han møtte noen fra nabobyen Sarpsborg på Tenerife?





Og se så trist kjøpmannen i Salangen er, det er nemlig tomt for popcorn. Her har vi en hel nyhetssak hvor det er tilstrekkelig å lese overskriften, resten av artikkelen gir i grunnen ingen tilleggsopplysninger.


Herlig! Dette var verdt de 99 kronene jeg betalte. Denne "lokalavisa" kan jeg lese omatt og omatt. Men jeg har litt dårlig samvittighet overfor egen lokalavis, jeg skal innrømme det. Den inneholder jo også sånne nyheter som ikke er nyheter... Jeg får fokusere på at jeg redder regnskogen. Ja, sånn er det.


Fin fredag!


Elisabeth, lokalavisbokleser og miljøforkjemper




3 kommentarer:

  1. Vi droppet aviser totalt for noen år siden, og har klart oss med nettnyheter. Nå bruker jeg jobbens nettabonnement hvis jeg vil lese +sakene.
    Utfordringen er å ha aviser nok til å tenne opp i ovnene med.

    SvarSlett
  2. Min mann truer med å si opp Aftenposten. Jeg har alltid hatt den, samme med lokalavisen. Ja, man kan lese nyheter på nett, men bursdagsbarna og dødsannonser og lokale viderverdigheter er ikke det samme på nett. Min lokalavis (samme som din?) er dessuten skikkelig dårlig og trege på nett.
    Jeg ser også hvilken glede Aftenposten Junior gir tiåringen. Det gleder meg. For nettet er flott, men å ha noe håndfast - bokstavelig talt - er nå noe eget.

    SvarSlett
  3. Hang meg opp i at han fra Fredrikstad måtte oppdatere artikkelen etter bare 4 minutter. Men kjenner meg igjen. Sa opp lokalavisen da jeg ble alene og måtte spare der jeg kunne. Men nå vet jeg jo ingenting om verken lokaliteten, politikken eller hvem som har mistet og funnet igjen katten sin

    SvarSlett

Kult, du har trykka på "kommentarknappen"! Du skal vel ikke bare lese hva andre har skrevet, vel? Håper ikke det.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...